Domowe sposoby Układ pokarmowy

Domowe sposoby na wzdęcia

Wzdęcia (inaczej bębnica) polegają na nagromadzaniu w przewodzie pokarmowym nadmiernej ilości gazów. Występowanie gazów jelitowych jest zjawiskiem prawidłowym i powszechnym, jednak ich nadmiar powoduje wiele przykrych dolegliwości. Można je jednak łatwo wyeliminować domowymi sposobami.

Do najczęstszych przypadłości towarzyszących należą:

  • ból brzucha,
  • powiększenie obwodu brzucha,
  • odbijanie,
  • gazy,
  • brak apetytu.

Wzdęcia mogą być spowodowane połykaniem powietrza podczas jedzenia i mówienia lub mogą być skutkiem trawienia i fermentacji bakteryjnej w jelicie grubym. Można więc wywnioskować, że wzdęcia w dużej mierze zależą od rodzaju spożywanego pokarmu, składu flory bakteryjnej oraz sprawności pasażu jelitowego. Jeśli te dolegliwości mają charakter przewlekły, warto zasięgnąć opinii lekarza, gdyż mogą być one spowodowane zmniejszonym wydzielaniem soku żołądkowego, chorobami trzustki, pęcherzyka żółciowego, wątroby, chorobą refluksową lub czynnościowymi zaburzeniami jelit.

Aby uniknąć wzdęć trzymaj się kilku zasad:

  • spożywaj posiłki na siedząco,
  • jedz powoli i dokładnie przeżuwaj pokarm,
  • unikaj potraw, które powodują wzdęcia,
  • unikaj napojów gazowanych,
  • nie żuj gumy do żucia,
  • po posiłku chodź na spacery (pobudzisz jelita do intensywnej pracy),
  • pij herbaty ziołowe.

Zioła na wzdęcia

Do domowych sposobów, które skutecznie mogą eliminować lub chociażby łagodzić objawy występujących wzdęć zalicza się przede wszystkim stosowanie naturalnych ziół. Kiedy zauważymy pierwsze objawy wzdęć warto wypić mieszankę świeżego imbiru z sokiem z cytryny. Dobrą miksturą jest również wypicie przegotowanej wody ze szczyptą soli i imbirem.

Przed samym zaśnięciem natomiast wypić szklankę ciepłej wody z dodatkiem dwóch łyżeczek brandy.

Na co dzień pijmy rumianek, szałwię lub napar z melisy bądź kopru włoskiego. Po posiłku można żuć świeżą miętę, bo ta zawiera mentol, który korzystnie wpływa na procesy trawienne.

Do przyprawiania dań warto używać świeżych lub mielonych ziół takich jak:

  • kminek,
  • bazylia,
  • oregano,
  • bergamotka,
  • lawenda,
  • majeranek,
  • mięta pieprzowa,
  • tymianek.

Przykładowo kminek działa wiatropędnie i rozkurczowo, pobudza również procesy trawienne, a mięta pieprzowa skutecznie zwalczy dolegliwości związane z bólem brzucha.

Aktywność fizyczna pomoże na wzdęcia

Aktywność fizyczna zapobiega i przynosi ulgę w wielu dolegliwościach trawiennych. Ma korzystny wpływ na przemianę materii i prawidłową pracę jelit, dlatego pomaga w walce z wzdęciami i zaparciami. Ruch przyśpiesza częstotliwość pracy serca i oddechu To z kolei usprawnia pasaż jelitowy, co zapobiega zaleganiu resztek pokarmowych, które pod wpływem fermentacji mogą uwalniać ogromne ilości gazu. Ponadto aktywność fizyczna reguluje metabolizm i sprzyja uwalnianiu powietrza z układu pokarmowego.

Wystarczy już 15-30 minut spaceru, aby poczuć wyraźną ulgę. Dla długoterminowych efektów warto regularnie uprawiać sport, wpłynie to korzystanie na perystaltykę jelit.

Aby uzyskać natychmiastową ulgę, można wykonać proste ćwiczenia odciążające brzuch i pozwalające na swobodne przemieszczanie gazów, a w następstwie wydostanie się ich z jelit:

  • połóż się na plecach i unieś nogi do góry,
  • wykonaj „świecę”,
  • usiądź w rozkroku i wyprostuj nogi a następie wykonaj skłony sięgając naprzemiennie do prawej i lewej stopy,
  • połóż się na brzuchu i ugnij nogi w kolanach, skieruj ręce w tył, aby złapać stopy.

Zmień dietę i nawyki

Przy nawracających wzdęciach warto zmienić swoje nawyki związanie z jedzeniem, aby wyeliminować lub zminimalizować dyskomfort związany z nagromadzaniem gazów w układzie pokarmowym.

1. Jedz mniej, ale częściej

Aby uniknąć zalegania i fermentacji pokarmu w jelitach wystarczy zamiast trzech obfitych, jeść pięć mniejszych posiłków dziennie. Układ pokarmowy będzie mógł nadążyć z produkcją enzymów trawiennych i żółci. Wystrzegaj się jedzenia w pośpiechu i dokładnie przeżuwaj posiłki.

Jedząc na siedząco, jelita układają się w sposób optymalny, a ich skuteczność trawienna jest największa.

2. Unikaj napojów gorących i gazowanych

Na co dzień wystrzegaj się napojów gazowanych, win musujących i piwa. Zawarte w nich bąbelki dostarczają do organizmu duże ilości dwutlenku węgla, co może powodować wzdęcia, a także odbijanie się. Na dodatek większość napojów gazowanych zawiera w swoim składzie cukier sprzyjający fermentacji. Aby ograniczyć ilość połykanego powietrza zrezygnuj z picia przez słomkę oraz z picia bardzo gorących napojów. Lepiej poczekać aż trochę wystygną, niż zasysać dużo powietrza przy mimowolnym ochładzaniu płynu.

3. Ogranicz nabiał i produkty mleczne

Nadmiar białka w diecie powoduje wzdęcia, wskutek zachwiania równowagi wodorowęglanowej. Dodatkowo część osób nie toleruje laktozy obecnej na przykład w mleku. Warto wtedy ograniczyć jego spożywanie lub zamieć zwykłe mleko na takie bez laktozy, które bez problemu można już dostać w niemal każdym sklepie.

4. Odstaw produkty wzdymające

Dobrze jest wykreślić ze swojej diety produkty, których składniki trudniej ulegają trawieniu a przez to mogą ulegać fermentacji, czego następstwem jest powstawanie gazów. Ogranicz spożywanie:

  • błonnika,
  • skrobii,
  • tłuszczów,
  • wielocukrów.

Do najbardziej wiatropędnych produktów należą: kapusta, cebula, kalafior, brukselka, soczewica, groch, fasola, makarony czy pieczywo razowe.

5. Zrezygnuj z gumy do żucia

Żucie gumy powoduje wydzielanie dużej ilości śliny, z którą za każdym razem połykamy niewielkie ilości powietrza. Warto z niej zrezygnować na rzecz mięty, która oprócz odświeżenia oddechu będzie miała dobry wpływ na procesy trawienne.

Agnieszka Sobkiewicz
Redaktor naczelny portalu Promedycyna.pl - z branżą związana od ponad 5 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.