Domowe sposoby Porady

Domowe sposoby na wzmocnienie odporności

Istnieje wiele naturalnych sposobów wspierających nasz układ immunologiczny, który chroni nas przed wirusami i bakteriami. Poniżej przedstawiamy kilka elementów, które pomagają wzmocnić odporność i walkę z chorobotwórczymi drobnoustrojami.

1. Odpoczynek i sen na wzmocnienie odporności

Nie od dzis wiadomo, że przemęczony i niewyspany organizm jest bardziej narażony na choroby i infekcje. Podczas zdrowego snu odpowiedzialne za walkę z bakteriami i wirusami limfocyty pomnażaja się. Trzeba jednak mieć na uwadze, że zdrowy sen oznacza regularny, codzienny około 8-godzinny sen (w przypadku osób dorosłych), a nasz układ odpornościowy podlega rytmowi dobowemu.
Na układ immunologiczny wpływa silnie układ nerwowy – życie w stresie mocno obniża zdolność organizmu do walki z drobnoustrojami. Także z tego powodu zaleca się, aby w każdym dniu znaleźć chwilę dla siebie, zrelaksować się czy poddać przyjemności aby zregenerować siły i pobudzić produkcję endorfin, które stanowią naturalne związki o działaniu przeciwzapalnym.

2. Dieta a odporność

Komórki układu odpornościowego, aby spełniały swoją rolę i efektywnie przeciwdziałały bakteriom i wirusom, muszą być regularnie odżywiane. Dieta wspomagająca odporność ogranizmu powinna być bogata w winaminy i minerały oraz antyoksydanty (przeciwutleniacze skutecznie zmniejszają podatność na choroby). Dieta powina być również bogata w witaminę C, dzięki której pobudzana jest produkcja białek (interferonów) zwalczających patogeny.
Warto wprowadzić do swojej diety produkty mające dobry wpływ na kondycję i zdrowie naszych jelit. Przykładem mogą być kiszonki, które stanowią naturalny probiotyk. Równowaga flory bakteryjnej w jelitach sprzyja znajdującym się tam limfocytom, które walczą z chorobotwórczymi drobnoustrojami.
Należy wykluczyć lub ograniczyć spożycie używek takich jak kawa, alkohol czy papierosy. Powodują one utratę wielu ceiemnych mikroelementów niezbędnych do prawidłowej gospodarki odpornościowej.

3.Regularna aktywność fizyczna i sport pomagają w walce z drobnoustrojami

Regularna aktywność fizyczna znacząco zwiększa zdolność białych krwinek do walki z patogenami. Aby układ odpornościowy spełniał swoje zadanie należy systematycznie ćwiczyć, co najmniej 3 razy w tygodniu po 30 minut. Wystarczy energiczny spacer czy jazda na rowerze. Nie powinno się przesadzać z wysiłkiem fizycznym – obecność kwasu mlekowego w mięśniach będzie miała odwrotny skutek i nasza odporność osłabi się. Ubiór podczas uprawiania sportu ma również bardzo duże znaczenie – oziębienie jak i przegrzanie osłabi nasz organizm w walce z drobnoustrojami.

Agnieszka Sobkiewicz
Redaktor naczelny portalu Promedycyna.pl - z branżą związana od ponad 5 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.