Porady

Ból kolan podczas aktywności fizycznej? Upewnij się, czy nie popełniasz podstawowych błędów

Jak wiemy, uprawianie sportu przynosi bardzo wiele walorów zdrowotnych. Wzmacnia nasze mięśnie, rzeźbi sylwetkę, wpływa korzystnie na organizm, a także poprawia samopoczucie i kształtuje nasz charakter. Zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy, który regularnie ćwiczą nie potrafią wyobrazić sobie codzienności bez treningów. Sport działa jak narkotyk i pozytywnie uzależnia, bo dostarcza nam energii i podnosi samoocenę. Nieregularne, źle zaplanowane, treningi przyczyniają się często do kontuzji i urazów narządów ruchu. Przyjrzymy się, jakie są najczęstsze kontuzje najpopularniejszych letnich aktywności.

1. Bieganie i kolano biegacza

Niezależnie od pory roku, biegaczy spotykamy prawie wszędzie – w parkach, na ulicach, w lesie. Bieganie pozytywnie wpływa przede wszystkim na układy krwionośny i nerwowy. Wzmacnia nasze serce, odporność, modeluje sylwetkę, eliminuje stres i poprawia samopoczucie. Jednak jeśli chcemy, aby bieganie dawało nam korzyści, musimy wiedzieć kilka podstawowych rzeczy. Przede wszystkim trzeba mieć odpowiedni strój i obuwie. Buty powinny być dostosowane do biegania, a ubranie musi być wygodne. Oprócz tego musimy zadbać także o przygotowanie naszych mięśni do pracy i przed biegiem rozgrzać ciało. Z kolei po treningu nie można zapomnieć o rozciąganiu.

Co jeśli stosujesz wszystkie zalecenia, a i tak dokucza Ci ból kolan? Problemem może okazać się również nieprawidłowa biomechanika ruchu. Biegnąc powinieneś patrzeć przed siebie i zachować wyprostowaną sylwetkę. W czasie biegu stopę stawia się na części śródstopia. Istotną kwestią jest także powierzchnia. Nasze stawy będą mniej obciążone na miękkiej powierzchni, dlatego zdecydowanie lepiej biegać po leśnych ścieżkach lub parkach.

Jednak ból kolan u osób regularnie biegających często jest nieunikniony. Najczęściej dotyczy bocznej części kolana oraz rzepki. Lądowanie stopy na podłożu znaczącą przeciąża nasze stawy, zwłaszcza stawy kolanowe. Przyczyn może być wiele. Ból może świadczyć także o przetrenowaniu i przeciążeniu kolana. Kłopoty z kolanami podczas biegu mogą świadczyć także o nadwadze, zbyt słabych mięśniach lub innych wrodzonych chorobach i wadach.

2. Jazda na rowerze a kontuzja

Wydawać by się mogło, że jazda na rowerze w najmniejszym stopniu może przyczyniać się do kontuzji. Jednak jak się okazuje, nie do końca tak jest. Oprócz upadku, którego konsekwencją może być mechaniczne uszkodzenie ciała, narzekamy często na ból w okolicach kolan. Problem dotyczyć może mikroprzeciążeń.

Podczas jazdy na rowerze tkanki miękkie są bardzo eksploatowane. Dlatego najczęściej dochodzi do różnego rodzaju zapaleń w kończynach dolnych, np. zapalenia ścięgna rzepki lub nadciągnięcia ścięgna Achillesa.

Dodatkowo, warto zwrócić uwagę czy sprzęt jest odpowiednio przygotowany. Siodełko powinno być właściwie dopasowane do naszego wzrostu, a pedały prawidłowo zamontowane. Co więcej, upewnij się, czy nie jeździsz na najtrudniejszej przerzutce.

Podczas jazdy na rowerze silnie angażowane są mięsnie tułowia, pośladki i biodra. Odpowiadają one za stabilizację podczas pedałowania. Z tego względu, jeśli nie są wzmocnione, ryzyko kontuzji zwiększa się.

3. Trening na siłowni a uraz kolana

Na siłownie lub zajęcia grupowe uczęszczamy przez cały sezon. Chociaż najwięcej osób zwykle spotyka się przed lub w trakcie lata. Treningi w klubach fitness, jak i każda inna aktywność przynosi wiele zalet, jak i wad. Najczęściej trenowanymi obszarami są: nogi, ręce, brzuch oraz pośladki. Z tego względu, podejmujemy się ćwiczeń z dodatkowym obciążeniem. Ćwiczenia takie jak: przysiady, pompki, wszelkie wyskoki, wykroki – przy nieprawidłowej technice przyczyniają się do poważnych kontuzji stawów kolanowych. Często popełnianym błędem, na przykład podczas wykroków lub przysiadów jest przenoszenie ciężaru ciała na palce stóp, brak wyprostowanej sylwetki lub niedostosowane obciążenie do naszych możliwości. Jeżeli tego typu błędy techniczne będziemy popełniać często, szybko nabawimy się poważnej kontuzji w obrębie stawu kolanowego.

Co zrobić jeśli ból kolana nie ustępuje? Z pomocą przychodzą  fizjoterapia i rehabilitacja

Często popełnianym przez nas błędem jest ignorowanie bólu kolan. Wydaje nam się, że ból trzeba „rozchodzić” albo ulgę przyniosą nam leki przeciwbólowe. Nic bardziej mylnego. Ból będzie się nasilał, kolano będzie puchło i dodatkowo nie będziemy mogli sprawnie się poruszać.

Jeśli podczas biegania niefortunny upadek przyczynił się do zwichnięcia rzepki lub pęknięcia torebki stawowej, zazwyczaj lekarz zaleca fizjoterapię i rehabilitację. To najlepsze i najskuteczniejsze metody leczenia kontuzji i urazów narządów ruchu.

Fizjoterapia to dziedzina rehabilitacji medycznej, która w procesie leczenia wykorzystuje stymulację sygnałami pochodzącymi z natury. Do zabiegów z zakresu fizjoterapii należą: fizykoterapia, hydroterapia, kinezyterapia, masaże oraz terapia manualna.

Fizykoterapia wykorzystuje światło, prąd elektryczny, pole magnetyczne, ultradźwięki czy niską temperaturą, dzięki czemu dochodzi do pobudzenia procesów biologicznych w tkankach. Celem zabiegów są likwidacja bólu, obrzęku, stanu zapalnego.

Z kolei, w kinezyterapii wykorzystuje się szereg odpowiednio dopasowanych ćwiczeń fizycznych. Celem jest najszybszy powrót do sprawności ruchowej. Jeśli będziemy stosować się do zaleceń fizjoterapeuty i regularnie wykonywali zalecone ćwiczenia, wzmocnimy osłabione mięśnie i szybciej powrócimy do zdrowia.

Niezbędnym elementem procesu leczenia jest rehabilitacja. Rehabilitanci dobiorą odpowiednie do rodzaju kontuzji ćwiczenia, m.in. ćwiczenia izometryczne, wzmacniające, oporowe i rozciągające. Pacjenci podczas rehabilitacji korzystają także ze specjalistycznego sprzętu, np. piłek gimnastycznych, taśm, rollerów, trampolin itd. Warto skorzystać z pomocy profesjonalnych fizjoterapeutów i rehabilitantów. Takich znajdziemy w Centrum Rehabilitacji, przy ulicy Prostej 69 w Warszawie należącego do Centrum Medycznego Multi Med w Warszawie. Pamiętaj, że tylko regularna i sumienna praca pozwoli odzyskać Ci pełną sprawność ruchową.

Agnieszka Sobkiewicz
Redaktor naczelny portalu Promedycyna.pl - z branżą związana od ponad 5 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.