Porady

Praca siedząca, a zdrowy styl życia

Wykonywanie licznych obowiązków zawodowych wiąże się ze spędzeniem wielu godzin w biurze, najczęściej w pozycji siedzącej. Lekarze coraz częściej biją na alarm, że taki tryb pracy może przyczynić się do powstawania nie tylko dolegliwości bólowych i rozmaitych schorzeń, ale nawet poważnych chorób. A zatem, czy możliwe jest utrzymywanie zdrowego stylu życia przy pracy siedzącej?

Negatywne skutki pracy siedzącej

Pozycja siedząca jest jedną z najchętniej przyjmowanych przez ludzi, ponieważ w porównaniu do pozycji stojącej charakteryzuje ją mniejsza energochłonność oraz lepsza stabilizacja ciała. Mimo że jest ona uznawana za jedną z najwygodniejszych, nie jest pozycją fizjologiczną, głównie ze względu na dużą statykę i odmienne od naturalnego ułożenie elementów tworzących układ ruchu. Na efekty wielogodzinnej pracy w pozycji siedzącej nie trzeba długo czekać. Jako pierwszy pojawia się najczęściej ból pleców, przede wszystkim w ich dolnej części, który z kolei jest wynikiem znacznego obciążenia kręgosłupa.

Skutkiem długofalowym mogą być natomiast wady podstawy, coraz częściej diagnozowane również u osób dorosłych. Nie sposób nie wspomnieć o możliwych problemach z krążeniem oraz zagrożeniu nadwagą lub otyłością.

Zdrowy styl życia w czasie pracy

Oczywiście przy odrobinie wysiłku możemy minimalizować dolegliwości, które już zdążyły się pojawić, a ponadto stopniowo niwelować negatywne skutki pracy siedzącej. Wbrew pozorom najprostszych ustalonych przez nas zasad, mających na celu pomóc utrzymywać zdrowy styl życia, można przestrzegać również w biurze lub innym miejscu wykonywania obowiązków zawodowych.

Jak to zrobić? W miarę możliwości jak najrzadziej korzystajmy z windy, a zamiast niej wybierajmy schody. Ponadto, kiedy tylko nadarzy się taka okazja, wstawajmy od biurka i spacerujmy przez kilka chwil, aby rozruszać zastałe mięśnie. Nie bez znaczenia będzie także wyposażenie naszego miejsca pracy, a konkretnie fakt, czy można je określić jako ergonomiczne. Właściwie dopasowane biurko i dobrej jakości krzesło powinno leżeć przede wszystkim w gestii przełożonych, którym z pewnością zależy na efektywności i wydajności pracowników.

Zdrowy styl życia po godzinach

W czasie spędzanym z dala od biurowych korytarzy znacznie łatwiej jest konsekwentnie przestrzegać zasad zdrowego stylu życia. Próbujmy jak najczęściej rezygnować z jazdy samochodem i wybrać się na dłuższy spacer lub przejażdżkę rowerową. Jeśli jednak musimy dojechać w określone miejsce korzystając ze środków transportu, również publicznego, zaparkujmy nieco dalej lub wysiądźmy przystanek wcześniej, a pozostały dystans pokonajmy pieszo.

Co jeszcze warto zmienić, aby nasz styl życia można było nazwać zdrowym? Weekendu, zwłaszcza słonecznego, nie spędzajmy przed telewizorem, tylko wybierzmy się na wycieczkę pieszą lub rowerową z rodziną czy przyjaciółmi. Do naszej dyspozycji bardzo często pozostają również baseny, korty tenisowe, hale sportowe oraz inne obiekty rekreacyjne. Zbawienny wpływ na nasze samopoczucie mogą mieć także zabiegi SPA & Wellness.

Spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej, chociaż pozornie niegroźnie, może okazać się niezwykle brzemienne w skutkach. Jednak w rzeczywistości coraz więcej osób wykonuje obowiązki zawodowe siedząc, ponieważ rozwiązanie alternatywne po prostu nie istnieje. Wówczas warto zastanowić się, jak można minimalizować powstające dolegliwości, a ponadto zmienić formy spędzania czasu wolnego.

Agnieszka Sobkiewicz
Redaktor naczelny portalu Promedycyna.pl - z branżą związana od ponad 5 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.